Aktuální informace
Změna vyhlášky č. 269/2015 Sb. o rozúčtování nákladů na vytápění a společnou přípravu TUV s účinností od 1.1.2024.
Na základě vyhlášky č. 274/2023 Sb., kterou se mění znění vyhlášky č. 269/2015 Sb. s účinností od 1.1.2024 dochází k úpravě výše procentní základní složky nákladů dodávky tepla k vytápění v rozsahu 40% - 60%.
Dále se novou přílohou č. 6 stanovuje rozmezí procentní hodnoty základní složky na základě hodnoty průměrného součinitele prostupu tepla Uem energetické náročnosti budovy pro klasifikační třídu A-C ve výši 60%, pro klasifikační třídu D-E ve výši 50% a pro klasifikační třídu F-G ve výši 40%. Dle ustanovení § 3 vyhlášky lze takto stanovenou procentní výši základní složky o 10% snížit, či zvýšit.
Dále dle § 3 odst. 2 se spotřební složka nákladů rozdělí dle náměrů indikátorů spotřeby tepla v zúčtovací jednotce. V případě, kdy dojde k překročení celkového nákladu na vytápění v zúčtovací jednotce hodnoty o 30% nižší a hodnoty o 100% vyšší oproti průměru nákladu vytápění zúčtovací jednotky, použije se příslušné korekce a výpočtové metody k dosažení stanovených limitních hodnot. Korekce se provede jen u spotřební složky nákladů. U všech příjemců služeb je vždy v základní složce rozúčtována na 1 m2 započitatelné plochy stejná částka.
_______________________________________________________________________________________________________
Změna zákona č. 67/2013 Sb. o rozúčtování nákladů služeb a způsobu informování o spotřebě tepla a TUV.
Na základě změny zákona č. 67/2013 Sb. ve znění zákona č. 424/2022 Sb., který zapracovává předpisy Evropské unie (2012/27/EU) o způsobu výpočtu spotřebních složek dodávek tepla pro vytápění a ohřevu teplé vody, kdy uživatel neumožní odečet měřidel nebo je neoprávněně ovlivní s účinnosti od 1.1.2023 a o způsobu a četnosti informování uživatele o spotřebě tepla k vytápění a centralizovaném poskytování teplé vody s účinností od 1.1.2024.
Dle § 8a zákona č. 67/2013 Sb. o pravidelném informování o spotřebě tepla na vytápění a centralizované poskytování teplé vody:
1) Jsou-li instalovaná dálkově odečitatelná měřidla měřící spotřebu tepla nebo dálkově odečitatelná zařízení pro rozdělování nákladů na vytápění, doručuje poskytovatel služby příjemci služeb informace o jeho zjištěné spotřebě tepla. Neujedná-li poskytovatel služby s dvoutřetinovou většinou nájemců v domě jinak, nebo nerozhodne-li jinak družstvo nebo společenství vlastníků jednotek, poskytuje se informace o zjištěné spotřebě tepla za období kalendářního měsíce a poskytovatel služeb ji doručuje příjemci služeb do konce následujícího měsíce. Nelze však ujednat ani rozhodnout, že se informace o zjištěné spotřebě tepla bude poskytovat za období delší než 1 měsíc, s vyjímkou ujednání nebo rozhodnutí, že se poskytuje za období bod počátku zúčtovacího období do konce právě uplynulého kalendářního měsíce. Dále nelze ujednat ani rozhodnout, že poskytovatel služeb bude doručovat příjemci služeb informaci o jeho zjištěné spotřebě tepla později než do 25 pracovních dnů od konce období, za které se tato informace poskytuje.
2) Jsou-li instalována dálkově odečitatelná měřidla měřící spotřebu společně připravované teplé vody, doručuje poskytovatel služeb příjemci služeb informace o jeho spotřebě společně připravované teplé vody. Neujedná-li poskytovatel s dvoutřetinovou většinou nájemců v domě jinak, nebo nerozhodne-li jinak družstvo nebo společenství, poskytuje se informace o spotřebě společně připravované teplé vody za období kalendářního měsíce a poskytovatel služby ji doručuje příjemci služeb do konce následujícího měsíce. Nelze však ujednat ani rozhodnout, že se informace o spotřebě společně připravované teplé vody bude poskytovat za období delší než 1 měsíc, s vyjímkou ujednání nebo rozhodnutí, že se poskytuje za období od počátku zúčtovacího období do konce právě uplynulého kalendářního měsíce. Dále nelze ujednat ani rozhodnout, že poskytovatel služeb bude doručovat příjemci služeb informaci o jeho spotřebě společně připravované teplé vody později než do 25 pracovních dnů od konce období, za které se tato informace poskytuje.
3) Poskytovatel služeb není povinen doručit příjemci služeb informaci o zjištěné spotřebě tepla, pokud v daném období nebylo teplo dodáváno.
4) Náklady na poskytování informací podle odst. 1) a 2) nelze zahrnout do nákladů služby za dodávku tepla pro vytápění a ohřev teplé vody.
5) Povinnost podle odst. 1) a 2) se považuje za splněnou, pokud poskytovatel služeb zpřístupní příjemci služeb informace o jeho spotřebě způsobem umožňující dálkový přístup a o tomto zpřístupnění příjemce služeb prokazatelně vyrozumí. Příjemce služeb však může písemně požádat poskytovatele služeb o zasílání informací o spotřebě tepla v listinné podobě po dobu aktuálního zúčtovacího období. V takovém případě je přijemce služeb povinen uhradit náklady s tím spojené a poskytoval služeb může žádat zálohu na úhradu těchto nákladů.
Dálkově odečitatelným zařízením se pro účely § 8a tohoto zákona rozumí takové měřidlo podle zákona o metrologii, které samo nebo prostřednictvím jiného již nainstalovaného zařízení umožňuje provedení odečtu na vzdálenost větší než 250 metrů, s vyjimkou takového měřidla podle zákona o metrologii, které bylo instalováno před 1.1.2022 a není nastaveno na dálkový odečet minimálně v měsíčním intervalu.
______________________________________________________________________________________________________
Změny právních předpisů instalace měřidel a způsobu pro rozúčtování tepla a TV
Na základě vyhlášky č. 376/2021 Sb. ze dne 11.10.2021 dochází dle účinnosti od 2.11.2021 ke změně některých ustanovení vyhlášky č. 269/2015 Sb. pro rozúčtování nákladů na vytápění a společnou přípravu teplé vody pro dům. Jedná se především o způsob stanovení spotřebních složek nákladů při neumožnění instalace indikátorů spotřeby tepla nebo vodoměrů na teplou vodu nebo přes opakované prokazatelné upozornění neumožnění jejich odečtení nebo jejich neoprávněné ovlivnění, které značně znevýhodňuje konečného spotřebitele. Dále se jedná o způsob stanovení korekce nákladů spotřební složky postupnou iterací tak, aby bylo vyhověno stanoveným limitům. Rozdíly v nákladech na vytápění připadající na 1 m2 započitatelné podlahové plochy nesmí překročit hodnotu o 20% nižší a hodnotu o 100% vyšší oproti průměrné hodnotě ceny tepelné energie pro vytápění v Kč/m2 zúčtovací jednotky.
Dále se jedná o novelizaci zákona č. 406/2000 Sb. zákona o hospodaření energií implementací směrnic Evropské unie (Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/27/EU ze dne 25.10.2012, která se mění Směrnicí 2018/2002 ze dne 11.12.2018, čl. 9c, přílohy VIIa, čl. 2 a 3), kde jsou v § 7, odst. 11 a 12 uvedeny podmínky pro instalaci měřidel (vodoměrů TV) a přístrojů registrujících dodávku tepelné energie k vytápění, které musí být k 1.1.2027 dálkově odečítatelnými.